‘Me Before You’ opowiada historię Louise Clark,
dwudziestosześciolatki z małego angielskiego miasteczka, i Williama Traynora,
który trzy lata wcześniej w wyniku potrącenia przez motocyklistę został
sparaliżowany od piersi w dół.
Dziewczynę poznajemy w momencie, kiedy po sześciu
przepracowanych latach w kawiarni dostaje wypowiedzenie. Ze względu zarówno
ekonomicznych, jak i personalnych, właściciel kawiarni, a zarazem szef Luizy
musi zamknąć lokal. Dziewczyna bezskutecznie szuka pracy przez Urząd , ale
niestety jej marne kwalifikacje i brak wykształcenia sprawiają, że dostają się
jej jedynie oferty pracy typu rozbiór drobiu. Znalezienie zatrudnienia jest dla
niej bardzo ważne, ponieważ sytuacja ekonomiczna rodziny jest nieciekawa – matka zajmuje się chorym dziadkiem, ojciec
może w każdej chwili stracić pracę, a siostra mająca na utrzymaniu swojego
synka zarabia marne grosze w kwiaciarni. Perspektywy nie rysują się zbyt różowo,
aż do dnia, kiedy Luiza dostaje nietypową ofertę z Urzędu Pracy jako osoba do
towarzystwa sparaliżowanej osoby. Idzie
na interview i, co zaskakuje nie tylko
ją samą, ale i całą jej rodzinę, dostaje bardzo dobrze płatną pracę.
Ma dotrzymywać towarzystwa Willowi, kilka lat starszemu od
niej mężczyźnie, który sparaliżowany jest całkowicie zależny od innych. Przed
wypadkiem Will był rekinem biznesu żyjącym w Londynie, który w wolnym czasie
wspinał się na górskie szczyty czy jeździł na nartach. Do obowiązków dziewczyny
należy sprzątanie w aneksie dobudowanym do domu Traynorów specjalnie
przystosowanym do potrzeb osoby niepełnosprawnej, jak i gotowanie lekkich
posiłków oraz ogólne dotrzymywanie towarzystwa.
jeden z moich ulubionych fragmentów, czyli urodziny Lou |
Pierwsze tygodnie pracy są dla Lou koszmarem. Nie tylko nie
ma doświadczenia jeśli chodzi o opiekę nad osobą niepełnosprawną to jeszcze
Will odnosi się do niej wrogo, sarkazmem odpowiadając na każde próby nawiązania
kontaktu przez dziewczynę. Dodatkowym psychicznym obciążeniem jest dla Lou wiedza co do jej prawdziwego celu pracy u
Traynorów. Will bowiem zamierza za pół roku wyjechać do Szwajcarii, aby tam
poddać się eutanazji, a dziewczyna ma za zadanie odwieść go od decyzji.
O tym i o późniejszych staraniach Lou w pokazaniu Willowi,
że życie ma jednak swoje piękne strony jest i film i książka.
Zacznę od filmu, bo to jego pierwszego poznałam (książkę
miałam nadgryzioną w ¼, kiedy poszłam do kina). Nastawiłam się na liryczne
romansidło, które będzie grało na uczuciach widza i szarpało za romantyczne struny
dusz gospodyń domowych. W sumie, poszłam do kina z dwóch powodów – zwiastun, który bardzo mi
się spodobał i odtwórczyni roli Lou, czyli Emilia Clarke. Znałam ją oczywiście
jako Khaleesi, Matkę Smoków, itd., ale oglądając Grę o Tron cały czas marzyłam
o jakiejś fajnej, sympatycznej roli dla tej aktorki, która w serialu musi być
twarda i nieugięta, a u której widziałam przebłyski komediowe.
Dlatego film mnie absolutnie zaskoczył. Nie tylko nie jest
to romans, ani nie dramat, ale najwięcej elementów jest tych komediowych. Sala
kinowa co i rusz wybuchała śmiechem, a ja śmiałam się razem z innymi.
Oczywiście, poważny ton filmu, czyli odwiedzenie Willa od eutanazji oraz uczucie
rodzące się między opiekunką a jej podopiecznym sprawiało, że i chusteczki poszły
w ruch (oczywiście, że nie u mnie, bo ja mam serce z żużlu i jednie lekko
zwilgotniało mi prawe oko, ale kobity płakały i pociągały nosem na całego), ale
dawno nie uśmiałam się tyle na filmie.
no popatrzcie na te miny! żródło |
Emilia Clarke świetnie odegrała rolę Luizy. Jej bardzo żywa
mimika, to w jaki sposób poruszała się, gestykulowała i mówiła sprawiły, że
widziałam Lou jak żywą. Nie wyobrażam sobie innej aktorki do tej roli. Była
idealnie zabawna, doskonała w swojej niedoskonałości i sprawiała, że nie tylko
film nabierał koloru i rozpędu, ale i pozwalał widzom się z tą postacią
identyfikować. No w końcu kto czasem nie popełni jakiejś gafy czy nieświadomie
nie strzeli miny.
Druga gwiazdą filmu według mnie był Matthew Lewis, który
grał Patricka, chłopaka Lou. Myślę, że połowę śmiechów na sali wywoływała
właśnie ta postać. Patrick ze swoim zacięciem sportowym, często absurdalnym,
wiecznym trenowaniem i traktowaniem Louise po macoszemu jest takim trochę
dupkiem żyjącym we własnym świecie morderczych maratonów, a Lewis świetnie
pokazał to na ekranie.
Niestety, lekkim rozczarowaniem okazał się Sam Claflin,
grający Williama. Rozumiem, że miał przed sobą trudne zadanie, bo jego postać
może ruszać jedynie głową i w minimalnym stopniu kilkoma palcami u jednej ręki,
ale tak jak twarz Clarke, czyli Luziy zmieniała się co chwilę, to Claflin miał
jedną minę przez pół filmu. I nawet nie o to chodzi, że postać przez niego
grana tłumi uczucia. Tutaj po prostu nie było widać żadnych uczuć.
rodzice Willa źródło |
Jeśli chodzi o świetne role drugoplanowane to wspomnę
jedynie o Charlesie Dance, który pomimo
tego, że grał tutaj pozytywną role Stephena, ojca Willa, to to bezosobowe
spojrzenie wyblakłych oczu sprawiało, że ciarki mnie przechodziły. Lubię tego aktora,
ale tutaj chyba nie do końca pasował (choć gdyby grał postać dokładnie przeniesioną
z książki to byłoby bardzo okej. W końcu Stephen w powieści nie jest taki znów
krystalicznie czysty).
Oprócz dobrej gry aktorskiej muszę wspomnieć o kostiumach
Clarke. Wielkie brawa dla kostiumolożki za idealne dobranie ubrań Luizy – w
końcu ona nie ubiera się jak jakaś szalona bag
lady, ale jak dziewczyna chcąca coś wyrazić i pomimo tego, że połączenia
kolorystyczne czy wzory są nieco ekstrawaganckie to w dalszym ciągu są jedynie
nieszablonowe, a nie kompletnie, że tak powiem z dupy. Pół filmu zastanawiałam
się skąd wytrzasnęli takie cud buty dla Luizy, bowiem w powieści ubiera się ona
prawie jedynie w charity shopach (pokażcie mi gdzie szukać takich charity
shopów, no gdzie?!), ale ja obstawiałam TKMaxx. I miałam rację – kostiumy
dobrane były z angielskich sieciówek, takich jak właśnie TKMaxx czy Matalan i
pomieszane z rzeczami z drugiej ręki. Oprócz oczywiście spektakularnej czerwonej
sukienki, bo ta samym swoim wyglądem krzyczała o stosie funciaków.
too booby XD |
Jest to świetny film, który polecam każdemu i chętnie do
niego wrócę. Nie jest może przełomowy, czy szczególnie spektakularny, ale to
porządna pozycja, z idealnie wyważoną ilością elementów dramatycznych i
komediowych. Jedynym minusem są beznadziejnie dobrane piosenki, które były
lekkim dla mnie zgrzytem w niektórych scenach.
I tak jak film dał mi te parę godzin świetnej rozrywki
wypełnionej zarówno śmiechem, jak i kilkoma łzami to powieść najpierw rozerwała
moje serce na kawałki, potem rzuciła nim o glebę i podeptała. Co prawda jedynie
na czas czytania książki, ale zawsze.
Oczywiście, film nie mógł pokazać wszystkiego co zdarzyło
się w powieści. Nie jest on bowiem wiernym odzwierciedleniem powieści, bo to
nie jego zadanie. Ma on za zadanie pokazać wybrana myśl przewodnią, czyli w tym
wypadku prawo do decyzji o samym sobie.
Za to w powieści mamy pełen wachlarz wątków i to momentami
bardzo traumatycznych. Wyjaśnione jest dlaczego Luiza ubiera się w sposób w
jaki się ubiera, a ma to na związek z traumatycznym wydarzeniem z jej życia. Wydarzenie to miało mieć swoje
miejsce również i w filmie, ale sama autorka, która ściśle pracowała z twórcami
filmu stwierdziła, że po prostu „nie grało” w całej filmowej historii.
Świetnie pokazany jest cichy dramat rodziny w ciężkiej
sytuacji materialnej, upokorzenie jakie staje się udziałem osoby, która całe
życie pracowała, a teraz pomimo doświadczenia jest zbyt ”stara” na znalezienie
nowej pracy. Świetnie znam to uczucie bycia „na benefitach”, kiedy jedyną chęcią
jest ta utrzymywania się samodzielnie bez pomocy państwowych zasiłków. Mocniej
zaakcentowana jest odpowiedzialność jaka leży na barkach Luizy nie tylko jako
głównego żywiciela rodziny przez pewien czas, ale jako i tej wybawicielki od
najgorszego, czyli śmierci Williama, za która ma ją oschła matka Willa.
Tak więc powieść jest o wiele poważniejsza w tonie, choć oczywiście bąbelkowa (tak, to
chamska kalka z języka angielskiego, ale jakże odpowiednia w tym przypadku)
osobowość Luizy sprawiała, że często się przy czytaniu śmiałam. W filmie Lou
jest zabawna, szybciej mówi niż myśli, popełnia ciągłe gafy, a jej osobowość po
prostu rozpromienia sztywny świat Williama. W książce jest to wszystko plus
jeden szczegół, który jest bardzo ważny. Bo Lou jest taka lekko zwariowana, ale
tak naprawdę jest taka jak inni. Co z tego, że nosi się bardziej pstrokato jak
przeżywa takie same rozterki, ma wiele problemów, jak i i kompleksów (jak bycie
ciągle w cieniu zdolnej młodszej siostry). Jest to postać, którą ciężko nie
lubić i, która swoim entuzjazmem sprawia, że czytelnik co chwila się uśmiecha.
Trzeba również przyznać, że świetnie autorce udało się
odwzorować przeciętne życie angielskiej rodziny czy może rodziny żyjącej w
Anglii współcześnie, bo widziałam siebie i swoich znajomych w takich różnych
detalach nadających kolorytu powieści (zwróć uwagę na różnicę między builder’s
tea a lesbian tea XD).
Powoli kończąc te moje wynurzenia chcę jeszcze odnieść się do
tematu przewodniego historii Lou i
Willa. O prawie do decydowania o samym sobie. Powieść zainspirowana była
prawdziwa historią, oraz przypadkami z rodziny autorki osób, które wymagały
całodobowej opieki. Nie ma tu zbędnego patosu czy moralizatorstwa. Jest jedynie
napomnienie o tym, że każdy ma prawo do życia (a śmierć jest życia nieodłączną
częścią jakbym nie patrzeć) tak jak chce pod warunkiem, że nie ogranicza w ten
sposób innych. Will mimo, że jako osoba inteligentna widzi dobre strony życia
osoby nawet tak sparaliżowanej jak on, to nie chce żyć w ten sposób. Nie chce
być definiowany przez wózek na którym siedzi i nie chce być całe życie zależnym
od innych. Taki rodzaj życia mu nie wystarcza. Chce zadecydować o jednej jedynej
rzeczy, która od niego zależy – o sposobie w jaki umrze.
świetny Patrick |
William chce zdecydować o sobie i jeśli weźmie się tę sprawę
pod trzeźwy osąd i odrzuci wszelkie religijne punkty widzenia to czy naprawdę możemy
zabronić podejmowania decyzji trzydziestopięcioletniemu mężczyźnie? I co z
tego, ze jest na wózku? Czy zabronię wybierać kolor bluzki dziewczynie w okularach,
bo widzi gorzej niż ja? Lou angażuje się emocjonalnie w życie Willa i dlatego
jest dla niej niemożliwy obiektywny osąd. Spotyka się za to na czatach z
osobami sparaliżowanymi i ich opiekunami, które wcale nie kwestionują
słuszności decyzji Willa rozumiejąc jego racje. Film wywołał wiele kontrowersji w środowiskach osób niepełnosprawnych, czy słusznie to musi osądzić każdy indywidualnie.
Z drugiej jednak strony Will jest bardzo arogancki w swoim
osądzie życia Lou. Uważa, że dziewczyna z takim potencjałem (choć w sumie nie
wiadomo do końca jaki to potencjał jest) powinna żyć pełnią życia zamiast
gnuśnieć w małym miasteczku. Ponieważ on wie lepie, bo był, bo doświadczał, bo
żył pełną piersią przed wypadkiem. William robi dokładnie to czego nie cierpi u
innych – uważa, że wie lepiej, że ma prawo decydowania o losie innych. Niejako
przenosi swoje marzenia i pragnienia na Lou. Do końca nie byłam przekonana czy
Louise powinna rozwinąć skrzydła i zacząć czerpać z życia pełnymi garściami.
Oczywiście, może na tym skorzysta, rozwinie horyzonty i może nawet nagle
stwierdzi, że to małomiejskie życie jest nie dla niej. Co jednak, kiedy
stwierdzi, że było jej lepiej jako kelnerce w małej kawiarni?
Wracają jednak do meritum – książka czy film? Jednak
książka. Za mnogość wątków, za pogłębioną charakterystykę postaci, za ten
moment, kiedy Lou dostała własnoręcznie zrobiony prezent od rodziców, która to
chwila złamała mi serce. Nie znaczy to jednak, że film jest zły. O nie! Film
jest świetny, bo te stroje Lou i ten Patrick! Uwielbiam, kiedy ekranizacje
powieści się udają, a w tym przypadku tak się stało. I to w dodatku bez jakiejś
strasznej krzywdy wyrządzonej opowiedzianej w książce historii.
fotos z oficjalnego zwiastunu |
Zatem najpierw oglądnijcie sobie film, który jedynie
zaostrzy Ci apetyt na więcej, a potem sięgnij po książkę. Dzięki temu już w
mniejszym napięciu i nerwach co do zakończenia tej historii będziesz poznawać
Lou Clark, Willi Traynora oraz całą resztę. Chyba, że lubisz napięcie i
obgryzanie pazurów przy czytaniu to najpierw bierz się za książkę.
Pozdrawiam,
Kura Mania.
PS. Podobała się taka forma prezentacji książki i filmu?
Chciałabym napisać jeszcze o tysiącu innych rzeczy, bardziej rozwinąć niektóre
wątki i wspomnieć o tych o których nie wspomniałam, ale chyba nie trzeba. Mam
pomysły na kolejne „versusy”, więc dajcie znać czy jest ok.
PS2. Ostatnio szaleję i co chwila chodzę do kina. I to tuż
po premierze! Brawo ja.
M.
Na mnie książka ,którą przeczytałam po obejrzeniu filmu, zrobiła ogromne wrażenie , śmiałam się i płakałam i (choć w pierwszej chwili byłam zauroczona filmem i przyznam się szczerze że obejrzałam go 2 razy w ciągu 3 dni) to później film wydał mi się odległy, okrojony z ważnych wątków z tragedii jaka rozgrywała się pomiędzy rodzicami Willa( którzy po wypadku syna ,zrezygnowali z siebie i własnego "dobra" żeby udawać szczęśliwych) ,z tego co przeżyła Lou i co wyjaśniało by poniekąd jej podejście do życia.Byłam po prostu zawiedziona. Postać Patricka wkurzała mnie niemiłosiernie, samolubny ,zapatrzony w siebie facet ,którego marzenia były najważniejsze heh cóż ludzie często są ze sobą z przyzwyczajenia i poczucia pewnej stabilności a może i jakiegoś bezpieczeństwa. Jeśli chodzi o Willa to czy można się dziwić facetowi, który żył pełnią życia a nie tylko istniał, że chce zakończyć życie na tym etapie w sposób ,który wybrał (możliwie godny w jego przypadku)po wypadku ,który sprawił że wszystko co kochał się rozpadło, po którym każdy dzień , gest,wysiłek, przynosił ogromny ból i cierpienie? Rodzicom Willa , samej Lou i ludziom do o koła łatwo jest oskarżać jego postawę , mówić że jest samolubny że nie myśli o innych , ale czy Ci ludzie właśnie nie stają się równie samolubni ,myśląc bardziej o własnych potrzebach niż o jego cierpieniu?
OdpowiedzUsuńNie zgodzę się też ze stwierdzeniem że Will robił to czego nie cierpiał u innych ,czyli wiedział lepiej ,i próbowal dyrygować Lou, bo moim zdaniem jest różnica w mówieniu komuś że ma żyć ,gdy tego nie chce , a czym innym jest dawanie możliwości do poszerzania horyzontów ludziom ,którzy chcą żyć a nie do końca wiedzą jak. Poza tym Will w końcu zgadzał się na propozycje Lou ,choć nie zawsze sprawiało mu to przyjemność. Dał też rodzicom pół roku co było, bardzo w moim odczuciu"odważne" biorąc pod uwagę jego samopoczucie. Najbardziej podobało mi się podejście Nathana , jako jedyny miałam wrażenie że próbował się wczuć w sytuację Willa , to on zajmował się nim najwięcej , najczęściej ,najintymniej .Widział jak cierpi i może nawet potrafił sobie wyobrazić jaki to ból.
To on pierwszy powiedział że chciałby aby Will żył ,ale tylko gdy on sam będzie tego chciał, i moim zdaniem miał rację ,bo czy mamy prawo decydować o życiu innych z własnych samolubnych pobudek i strachu przed stratą? Każdy niech sam to osądzi. :)
Jeśli zaś chodzi o Lou to powinna rozwinąć skrzydła i czerpać z życia jak najwięcej ,nawet gdyby miała stwierdzić że nie było warto i wrócić do rodzinnego domu, uważam że lepiej jest żałować że coś się zrobiło ,niż całe życie żałować że się nie spróbowało i zastanawiać się co by było gdyby.
Wracając do filmu ,gra aktorska Sama Claflina mnie zahipnotyzowała , miał ograniczone pole do popisu a jednak odegrał swoją rolę na wysokim poziomie, nie tyle jego mimika co spojrzenie mówiło wszystko , kiedy był zły ,obojętny ,zimny, smutny ,gdy cierpiał i gdy patrzył na Lou z uczuciem , scena gdy żegnał się z Lou i gdy powstrzymywał się od płaczu ,prosząc ją by zawołała rodziców rozerwała mi serce na kawałki . Emilia Clarke była równie świetna ,i choć miała więcej swobody"ruchu" i mogła się bardziej wykazać ,to nie porównywała bym ich gry aktorskiej, ponieważ uważam że przy tym, jakie role mieli do odegrania , mówienie ,które z nich było lepsze czy gorsze jest krzywdzące.
pozdrawiam serdecznie :)